Infographic maken
Infographics bestaan in alle kleuren, vormen en maten. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dat ze ervoor zorgen dat ingewikkelde informatie op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier gepresenteerd worden. Let op: het maken van een goede infographic vraagt ook het nodige van een communicatieadviseur. Informatie uit een beleidsstuk moet grondig ingekort worden tot concrete data (hapklare brokken) die gevisualiseerd kunnen worden. Een goede infographic heeft enkel een korte inleidende alinea en bestaat verder uitsluitend uit visuele data.
Infographics zijn niet alleen interessant om in rapportages te gebruiken, maar zéker ook om je informatie online in hapklare brokken aan te bieden. Informatie wordt eerder gelezen (en bekeken) als het op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt. Op social media krijgt visuele content zelfs 94% meer views dan tekstuele content.
Het is belangrijk om dat je een paar vragen duidelijk hebt voor je begint met het maken van een infographic.
- Is het wel het juiste middel?
- Welk verhaal wil ik vertellen?
- Kan ik de content verkleinen tot hapklare brokken?
- Wat levert de visualisatie mijn organisatie op?
- Wat kan ik er mee als bezoeker?
- Is de infographic in 5 seconden te begrijpen?
Voor alle volledigheid: een infographic is niet een samenvatting van een beleidsstuk. Het is niet een factsheet of een opsomming van feiten. Een infographic is niet bedoeld voor het illustreren van een tekst, maar is bedoeld om op zichzelf te staan. Lees meer in het Beeldkompas van de Rijksoverheid.
Een eenvoudige infographic is niet eenvoudig om te maken. De vormgevers van Grafimedia helpen hier graag bij. In de rechter kolom op het loket kan je een opdracht aanmelden bij vormgeving om een infographic te laten maken. Schakel het online team in om ervoor te zorgen dat je infographic optimaal gedeeld wordt.
Infographic aanleveren of uitbesteden
Voor het aanleveren van de infographic heeft Grafimedia de volgende zaken van jou nodig.
- Geef een contactpersoon op, projectnaam, de leverdatum van het eindproduct en de oplage indien nodig.
- Voor wie wil je het opleveren?
- Hoe wil je het opleveren?
- Zijn er externe partners, samenwerking?
- Wat is zo nodig het beschikbare budget?
Je kunt ook het ontwerpbureau binnen de raamovereenkomst gebruiken. Vraag de vormgevers van grafimedia of dit nodig is en wat de mogelijkheden zijn.
Digitale toegankelijkheid bij Infographics
Voor het maken van een infographic gelden er wettelijke toegankelijkheidseisen. Het digitaal toegankelijk maken van een infographic is complex. Houd hier rekening mee bij het laten maken en/of uitbesteden. Zo moet er van de infographic ook een tekstalternatief beschikbaar zijn. Dit is voor screenreaders en zoekmachines essentieel.
Bekijk voor meer inhoudelijke handvatten en informatie over het maken van een infographic op de pagina Infographics | Wapenfeiten Provincie Zuid-Holland
Infographic beeld
Infographic over hoe je een infographic maakt.