Visuele uitlegmiddelen
Binnen de provincie werken we vaak met grote hoeveelheden complexe informatie. Maar hoe zorg je ervoor dat deze informatie helder en begrijpelijk overkomt bij je doelgroep?
Door complexe informatie te visualiseren, wordt het makkelijker én aantrekkelijker voor jouw doelgroep om de boodschap te begrijpen. Visuele uitlegmiddelen zijn communicatiemiddelen die (deels) bestaan uit illustraties om informatie op een duidelijke, toegankelijke manier over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan animaties, praatplaten, infographics, geïllustreerde instructies, datavisualisaties of factsheets.
Hieronder de meest gebruikte uitlegmiddelen met de onderscheidende eigenschappen en voorbeelden:
- Animaties
- Infographics
- Praatplaten
- Illustraties
Animaties
Eigenschappen animaties
Animaties worden voornamelijk ingezet om een ingewikkeld verhaal uit te leggen in een laagdrempelige beeldtaal. Voor het maken van een goede animatie moeten er duidelijke keuzes gemaakt worden. Onze vaste mantelpartij voor het maken van animaties is Clarify. Dit bureau is gespecialiseerd om in samenwerking met de communicatieadviseur en eventueel ook beleidsmedewerker tot de kern van het verhaal te komen om op basis daarvan een script te bouwen.
Om ervoor te zorgen dat de animatie in lijn is met de rest van onze communicatie-uitingen is er een vaste PZH-animatiestijl ontwikkeld. Deze biedt voldoende ruimte om al onze verhalen te vertellen. En ook voor animaties geldt dat consistentie voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid zorgt.
De kosten voor het maken van een animatie van 60 tot 90 seconden zijn ongeveer €10.000. Het maken van een animatie neemt ongeveer een periode van 6 tot 8 weken in beslag.
Voorbeeld animatie
Onderhoud hefbrug Waddinxveen en N207 Gouda-Waddinxveen
Infographics
Eigenschappen infographics
Infographics zorgen ervoor zorgen dat ingewikkelde informatie, voornamelijk harde data, op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier gepresenteerd worden.
Let op: het maken van een goede infographic vraagt ook het nodige van een communicatieadviseur. Informatie uit een beleidsstuk moet grondig ingekort worden tot concrete data (hapklare brokken) die gevisualiseerd kunnen worden. Een goede infographic heeft enkel een korte inleidende alinea en bestaat verder uitsluitend uit visuele data.
Infographics zijn niet alleen interessant om in rapportages te gebruiken, maar zéker ook om je informatie online in hapklare brokken aan te bieden. Informatie wordt eerder gelezen (en bekeken) als het op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt. Op social media krijgt visuele content zelfs 94% meer views dan tekstuele content.
De vorm voor een infographic is vrij, hierbij is de input leidend. Op basis daarvan wordt de juiste vorm gekozen. Uiteraard gebruiken we in de basis zo veel mogelijk huisstijl elementen (kleur, font, illustraties, enz.) om het een herkenbare PZH-uiting te maken.
Voor alle volledigheid: een infographic is niet een samenvatting van een beleidsstuk. Het is niet een factsheet of een opsomming van feiten. Een infographic is niet bedoeld voor het illustreren van een tekst, maar is bedoeld om op zichzelf te staan en moet zelf verklarend zijn.
Hou rekening met een doorlooptijd van ongeveer 3 tot 4 weken en bij Clarify kost dit gemiddeld €6000,-.
Voorbeeld infographic
Bekijk dit voorbeeld van de jaarrekening (pdf, 131 kB).
Praatplaten
Eigenschappen praatplaten
Een praatplaat en infographic worden vaak als hetzelfde middel gezien, maar er is wel degelijk verschil. Waar een infographic een zelfverklarend middel is (dus waar geen toelichting bij nodig is) dat vooral gebruikt wordt voor het overzichtelijk maken van data, is een praatplaat een visual waar (over het algemeen) toelichting bij nodig is en vaak gebruikt wordt om processen duidelijk in beeld te brengen.
Ook het maken van een goede praatplaat vraagt ook het nodige van een communicatieadviseur. Het proces dat in beeld gebracht moet worden dient in hapklare brokken aangeleverd worden, waarbij er soms heilige huisjes tegen de vlakte moeten gaan.
In principe is de vorm van een praatplaat vrij. Vaak wordt hier een getekende illustratievorm gebruikt, denk bijvoorbeeld aan de praatplaten voor de organisatieontwikkeling. Maar ook de vaste PZH illustratiestijl kan hier goed voor gebruikt worden. Uiteraard gebruiken we in de basis zo veel mogelijk huisstijl elementen (kleur, font, logo, enz.) om het een herkenbare PZH-uiting te maken.
Doorloop tijd 3 tot 4 weken. Prijsindicatie €2500-€5000,- (ligt aan nabewerking).
Illustraties
Eigenschappen illustraties
Ook voor illustraties geldt dat consistentie voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid zorgt. Illustraties worden in lijn met de animatie stijl en in overleg met Studio Grafimedia ontworpen. De richtlijnen hiervoor vind je op de Illustraties pagina op Wapenfeiten. Er zijn al een flinke verzameling illustraties beschikbaar, dus het advies is om deze eerst te beoordelen. Het ontwerpen van illustraties kan namelijk een kostbare klus zijn. Bovendien worden er extra eisen gesteld aan illustraties voor digitale middelen: weinig details, veel contrast etc.
Illustraties worden illustratief gebruikt. Ze kunnen bijvoorbeeld een foto op de cover van een publicatie vervangen als er geen foto beschikbaar is, er behoefte is aan een meer algemeen beeld of een foto juist gevoelig kan liggen. Ook kunnen de illustraties gebruikt worden in infographics en praatplaten. Graag zelfs, want daarmee zorgen we voor de herkenbare PZH stijl.
Het laten ontwikkelen van illustraties wordt door onze vaste mantelpartij Clarify gedaan. Zij hebben een grote bibliotheek aan PZH-uitingen, waarmee ze heel efficiënt nieuwe illustraties mee kunnen ontwikkelen. Dat scheelt kosten en zorgt voor een consistent uiterlijk. Mocht je een hele goede reden hebben om hier vanaf te willen wijken, bespreek dit dan eerst met Lonneke op der Heijde, Tim Terra of een van de vormgevers van Grafimedia.
Het kost gemiddeld €3000,- om een nieuwe illustratie te laten maken. Doorloop tijd 1 tot 3 weken.
Voorbeelden illustraties
Bekijk dit voorbeeld voor Instastories. Let op: dit voorbeeld is echt gemaakt voor Instastories en is in deze vorm bijvoorbeeld niet geschikt voor de website. Let dus altijd op in samenwerking met Clarify voor welk middel de illustratie wordt gemaakt.

.
Infographic beeld

Infographic over hoe je een infographic maakt.