Instagram is het social medium dat het meest draait om beeld. Goed, mooi en pakkend beeld is daarom belangrijk. Het Instagramaccount van de provincie heet @mooizuidholland. Bij ons account gaat het vooral om:
- Representatieve beelden van een mooie provincie
- Herkenbare beelden voor Zuid-Holland
- Beelden die een haakje hebben naar ons provinciebeleid
- Arbeidsmarktcommunicatie via Vacature Vrijdag (P&O en recruitment zijn hiervoor verantwoordelijk)
- Het inzetten op betrokkenheid (bijv. Via hashtags);
- Korte video's. Zet je dit in? Denk aan de digitoegankelijkheid! Video's op social media moeten altijd ondertiteld zijn en niet te lang zijn.
Doel, doelgroepen, doelstelling
We richten ons met de Instagram posts op een brede groep inwoners van Zuid-Holland die trots zijn op Zuid-Holland. Het gaat hier om de beleving van hoe mooi Zuid-Holland is. We gebruiken de hashtag #mooizuidholland (en roepen gebruikers op deze hashtag ook te gebruiken) om ons tot deze community te richten en inzicht geven in wat de provincie doet.
Wil jij inwoners bereiken? Dan kan Instagram wel eens geschikt zijn om je doelgroep te bereiken. Denk na over een doelstelling:
- Aantal views per periode: zichtbaarheid verhogen
- Aantal reacties per periode: dialoog verhogen
- Aantal kliks per periode: betrokkenheid verhogen
Wat wil jij bereiken en hoe vertaal je dat in een meetbare doelstelling? Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op met online@pzh.nl.
Verschillende typen posts
De soorten berichten die op Instagram geplaatst worden zijn normale posts met foto en tekst, Reels en Stories.
- Een gewone Instagram post bevat pakkend, mooi beeld met een tekst erbij. Zorg dat het beeld de aandachtstrekker is en dat de tekst kort en krachtig is. Belangrijk is dus goed beeld! Tekst ondersteunt beeld.
- Instagram Reels zet je in als je een wat langere video hebt. Deze video's mogen niet langer zijn dan 60 seconden. Hou het daarom kort, de gebruiker heeft een korte aandachtspanne. Zorg ook voor een korte tekst erbij, maar de video is leidend.
- Een Story zet je in, als je een korte (staande) video/ teaser wil maken van maximaal 30 seconden of een staande afbeelding. Ook zijn dit vaak sfeervideo's of foto's en wordt er niet tot nauwelijks in gesproken. Stories worden vaak ingezet om korte video's of foto's te bekijken van een evenement. Deze video's of foto's blijven maar 24 uur beschikbaar. Als we stories plaatsen op Instagram, worden deze meestal direct doorgeplaatst op Facebook. Wil je dit niet? Geef het even aan!