Website zuid-holland.nl
De website zuid-holland.nl is de centrale spil van al onze communicatie en dienstverlening. De website bevat kwalitatief goede, actuele basisinformatie. We verwijzen naar de website in onze andere communicatie uitingen, zoals social media posts, nieuwsbrieven, emails en antwoorden op persvragen.
De website biedt antwoorden op de belangrijkste vragen die inwoners, ondernemers en medewerkers van andere overheidsorganisaties hebben aan de provincie. En is een belangrijk middel voor dienstverlening, denk aan aanvraag van vergunningen en subsidies. De website biedt mogelijkheid om mee te denken over beleid en geeft antwoorden op vragen van doelgroepen die in aanraking komen met de provincie.
Beheer content, functionaliteiten en techniek
Het beheer van informatie, techniek en functionaliteiten is centraal geregeld. Dit gebeurt in afstemming tussen beleid, communicatie (advies en content), Informatiemanagement & Automatisering (functioneel beheer en user experience design: UX). Naast zuid-holland.nl zijn er opties om subsites in te richten, dat kan alleen onder voorwaarden. Aanspreekpunt voor een subsite zijn: Sabrina Schalker en Maartje Stevens.
Webpagina’s
Wil je een nieuwe pagina toevoegen aan de website. Neem dan voordat je hiermee aan de slag gaat contact op met online@pzh.nl.
Zij denken met je mee over doel, doelgroep, indeling. Daar wordt ook als het nodig is een user experience designer (UX’er) van I&A bij betrokken, zodat dit wordt opgebouwd vanuit de gebruiker.
Indien het onderwerp en doel/doelgroep bekend is en de indeling bekend is, dan kan de content worden opgebouwd volgens een van de formats:
- Projectpagina
- Thema
- Subthema
- Overzichtspagina
- Product zoals subsidie
Neem contact op met online@pzh.nl om doel en doelgroep van de content en de beste indeling en template te bespreken voordat je met contentcreatie van start gaat.
Functionaliteiten
Het is mogelijk om op de website gebruik te maken van verschillende soorten functionaliteiten om content in te delen of aan bezoekers te presenteren. Denk aan:
- Tijdlijn voor projectplanningen
- Formulieren
- Reacties op de website: deze worden door het ContactCentrum verwerkt.
- Toegankelijke video's embedden
- Afbeeldingen waaronder infographics
- Vraag/antwoord opties
Neem contact op met online@pzh.nl om doel en doelgroep van de content en de beste indeling en template te bespreken voordat je met contentcreatie van start gaat.
Contactgegevens op de website
Het ContactCentrum is altijd de eerste ingang waarnaar verwezen wordt. Daar worden meldingen geregistreerd en is beantwoording geborgd. Er wordt op de website niet verwezen naar individuele medewerkers. Dat werd in het verleden wel gedaan, waardoor dat soms nog te zien is en dat wordt geleidelijk aangepast. De naam van de eigenaar van de webpagina wordt altijd met het ContactCentrum gedeeld.
Verkorte urls
Het online team maakt verkorte urls aan voor campagnes of landingspagina’s. Verkorte url bevat 1 woord na www.zuid-holland.nl/... Bijvoorbeeld www.zuid-holland.nl/energie of www.zuid-holland.nl/bruggen.
Het voordeel van een verkorte url is:
- Sterker om 1 verkorte url te communiceren
- Door deze vaker te gebruiken, krijgt deze meer bekendheid (wordt geladen).
Subsites
De corporate website zuid-holland.nl is leidend voor alle project- en beleidsinformatie van de provincie. Ook zijn hier de subsidies te vinden. In uitzonderlijke situaties kan het nodig zijn om een subsite in te richten. Dat gaat altijd in overleg met team online.
Een andere leverancier voor een website is niet mogelijk!
Het is niet mogelijk om via een andere leverancier een website aan te vragen of te regelen. De provincie moet aan wetgevingseisen voldoen zoals archivering, digitale toegankelijkheid en veiligheid. Daarnaast is het belangrijk dat alle websites van de provincie consistent zijn in opbouw naar buiten toe en dat er goede afspraken zijn over stijl en kwaliteit van content. Daarom is het niet mogelijk om zelf een website te regelen. Dit wordt niet ondersteund.
De intake
In een intakegesprek wordt samen met meerdere disciplines de afweging voor een subsite gemaakt. Daarbij wordt allereerst gekeken naar de strategie, doelstelling en doelgroep. Vervolgens wordt gekeken naar de boodschap en in te zetten communicatiemiddelen. Als het middel website het beste middel blijkt te zijn, is de corporate website de eerste keuze.
Wanneer kan ik een subsite aanvragen?
Als de corporate website door meerdere redenen (bijvoorbeeld door samenwerking met partners, andere lay-out) ongeschikt blijkt als communicatiemiddel, dan kan een subsite een optie zijn. Die keuze wordt altijd gemaakt in een intake met team online. Als die keuze is gemaakt, wordt een gesprek ingepland met de leverancier om dit in gang te zetten. In een multidisciplinair team worden dan keuzes gemaakt over stijl, inhoud, functionaliteiten en design. Vanaf dit moment is er een doorlooptijd van 6 weken voor realisatie, onder voorbehoud van het planningsschema van de leverancier.
Wat je verder nog moet weten
De subsite die pzh biedt, voldoet aan alle wetgevingseisen. Voor het contentbeheer en publicatie is het opgaveteam zelf verantwoordelijk, hier dient een communicatie- of contentspecialist voor ingezet te worden. Voor de stijl worden afspraken gemaakt met Grafimedia aan de hand van de diverse stijlvakken uit Wapenfeiten. De kosten van een subsite bedragen voor het opgaveteam eenmalig €2.500. De overige kosten zoals toegankelijkheidsaudit en hosting worden betaald door Communicatie en I&A.