Direct duidelijk
Bereik jij de juiste mensen met jouw tekst en snappen ze ook wat er wordt bedoeld? De juiste toon en taal vinden is niet altijd makkelijk. De Schrijfwijzer helpt jou daarbij.
In al ons contact met inwoners, ondernemers, bestuurders zorgen we dat onze boodschap overkomt. Daar hoort geen dikdoenerij bij. Geen woordenbrij of vaktaal maar gewone-mensentaal.
Doelgroepen
De taal die we gebruiken is voor iedereen te begrijpen, van inwoners tot aan ondernemers. Vaktaal gebruiken we alleen naar specifieke doelgroepen en alleen als dat bijdraagt aan duidelijke communicatie voor die doelgroep.
Het schrijfplan
Doe het denkwerk vooraf, net als het structureren van jouw tekst. Het lijkt alsof dit meer tijd kost, maar uiteindelijk ben je sneller. Meer informatie over hoe we een schrijfplan toepassen.
Toon en aanspreekvorm
Hoe spreken we onze doelgroepen aan? Daarover gaat de toon (ook wel tone of voice genoemd.) Meer informatie over hoe we de toon en aanspreekvorm toepassen.
Heldere taal
Waarom is het belangrijk om helder te schrijven? Omdat we onze doelgroepen zo goed mogelijk willen bereiken en helpen. De lezer wil maar 1 ding: hoe regelt hij snel wat hij nodig heeft. Daarom hebben we ook de direct duidelijk deal ondertekend. Hiermee zeggen we toe werk te maken van heldere communicatie: duidelijk schrijven voor al onze doelgroepen. Het grootste deel van onze lezers bereiken we door op het zogenaamde B1-niveau te schrijven. Meer informatie over hoe we heldere taal toepassen.
Hoe zit het met..
Meer weten over hoe we met afkortingen omgaan? Hoe je een datum in een tekst schrijft of wanneer je koppeltekens gebruikt? Kijk bij:
- Afkortingen
- Benadrukken
- Data en tijdsaanduidingen
- Gebruik van tekens
- Getallen, bedragen, breuken en percentages
- Hoofdlettergebruik
- Internet en e-mail
- Opsommingen
- Provincie specifieke schrijfwijzen
- Te vermijden woorden
Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij?
Heb je vragen over vaktaal Engelse woorden of bijvoorbeeld zinsbouw? Die handvatten staan onder het kopje Heldere taal. Heb je andere vragen die de schrijfwijzer niet beantwoord heeft. Meld het dan aan ons via online@pzh.nl
Social media
Social media is snel en daarom is het extra belangrijk dat de tekst direct duidelijk is.
Voor social media gaan we uit van de 5W's en 1H. Meer informatie over hoe we goede teksten schrijven voor social media.
Meer informatie over hoe we onze kanalen inzetten.
Vindbaarheid (SEO)
Een goede tekst is zo geschreven dat deze wordt gevonden. Let daarom op een aantal zaken, zeker als je de tekst ook publiceert op de website via het content management systeem (CMS).
Meer informatie over hoe we onze teksten vindbaar maken.
Handige tools
Schrijven gaat een stuk makkelijker met wat hulp. We hebben een aantal handige tools voor je op een rijtje gezet.
Toegankelijkheid
Iedere inwoner moet toegang hebben tot overheidsinformatie. Dat is de wet. Als dat digitale informatie is moet deze toegankelijk zijn. Dat staat beschreven in richtlijn W.C.A.G. 2.1 AA. Dat betekent dat informatie aan een aantal eisen moet voldoen.
Meer informatie over hoe we digitale toegankelijkheid toepassen.