Ga naar de inhoud
Provincie Zuid-Holland (naar homepage)
Direct naar
  • Over ons
Zoeken
  • Home
  • Beeld
    • Fotografie en beeldbank
    • Infographic
    • Video
    • Webinars
    • Zelf video's maken
  • Hulpmiddelen
    • Beeldbank
    • Communicatieplanner
    • Content aanleveren
    • Relatiebeheer PerfectView
    • Schrijfwijzer
    • Wapenfeiten
  • Middelen
    • Binnenplein
    • Documenten PDF
    • Drukwerk
    • Evenementen
    • Kaarten
    • Magazines
    • Narrowcasting
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuws- en persbeleid
    • Podcast
    • Social media
    • Ter inzageleggingen
    • Website zuid-holland.nl
  • Randvoorwaarden
    • AVG
    • Digitaal tenzij
    • Digitale toegankelijkheid
    • Direct duidelijk
    • Huisstijl
  • Werkafspraken
    • Adverteren
    • Communicatie bij overlijden
    • Crisiscommunicatie
    • Informeren ContactCentrum
    • Mediamonitoring
    • Raamcontracten overzicht
    • Relatiebeheer
    • Vergaderingen GS
    • Werkbezoeken
  • Over ons
  1. Home ›
  2. Werkafspraken ›
  3. Adverteren

Adverteren


Wil je met je communicatieboodschap een breed publiek bereiken? Dan kun je adverteren. Dit kan online: via social media of via advertenties in printmedia. Er geldt een randvoorwaarde voor beide manieren van adverteren:

  • Voor adverteren via social media geldt dat we eerst op een organische manier onze doelstelling willen behalen. Pas als we weten welke posts en welke socialmediakanalen goed werken en de doelstelling niet wordt behaald, kunnen we gaan adverteren.
  • Voor adverteren in printmedia geldt het principe ‘digitaal, tenzij'. Dus we plaatsen de advertenties alleen als dit nodig is om de juiste doelgroep te bereiken.

Adverteren op social media

Door te adverteren op social media kun je snel en gericht relevante doelgroepen bereiken. Je kunt online adverteren als blijkt dat organisch (gratis) het doel niet wordt gehaald. Werk voor het ‘gratis’ behalen van je doelstelling ook samen met partnerorganisaties. Vraag anderen om je content te delen en tag anderen in je berichten. Vraag het online team advies over online adverteren. Doe dit via online@pzh.nl.

Je kunt op 2 manieren adverteren via social media:

  • Normale posts sponsoren voor meer bereik/views onder specifieke groepen
  • Gerichte advertenties plaatsen die niet op je eigen pagina staan, maar die alleen te zien zijn voor geselecteerde doelgroepen

Afspraken over adverteren op social media

  • Wees op tijd: minimaal een maand van tevoren. Zo kan het online team nog met je meedenken.
  • Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van je doel en doelgroep. Waarom wil je advertenties inzetten en voor wie?
  • Stel duidelijke doelstellingen op. Wanneer ben je tevreden met de resultaten?
  • Zorg alvast voor teksten en beeld die passen bij de socialmediakanalen.
  • Voor Facebook/Instagram: een duidelijke foto/korte video (max. 30 seconden) en een korte tekst waarin de kern naar voren komt.
  • Voor YouTube: een korte en lange titel, een beschrijving en een digitaal toegankelijke video (bekijk de aangesloten videobedrijven).
  • Zorg voor een call-to-action. Dit kan een link naar een webpagina voor meer informatie zijn, een link naar een aanmeldpagina, etc.
  • Als de advertentie is aangemaakt, passen we niks meer aan tussentijds. Zorg daarom dat je zeker bent van de teksten, het beeld en de links.
  • Blijkt dat de resultaten niet zijn zoals gewenst? Dan kunnen we advertenties verlengen. Hierbij is het goed om een specifiekere doelgroep te kiezen die je wilt bereiken. Dit doen we dan tegen lagere kosten.

Doelstellingen

Elke advertentie heeft een doelstelling, die samenhangt met het communicatiedoel. Op deze manier is ook makkelijk te meten of het advertentiebudget efficiënt is ingezet. Bijvoorbeeld deze doelstellingen over een vooraf afgebakende periode:

  • Bepaald aantal aanmeldingen voor een event
  • Bepaald aantal abonnees werven voor een nieuwsbrief
  • Bepaald percentage betrokkenheid bij een inloopavond

Voordelen adverteren op social media

Adverteren op social media heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt een gerichte doelgroep bereiken met kenmerken zoals: leeftijd, locatie of interesse.
  • Je bereik kan een boost krijgen tegen relatief lage kosten
  • Door middel van adverteren kan het aantal likes, kliks en reacties worden vergroot. Hiermee vergroot je het bereik van je bericht.

Kosten adverteren

We adviseren om klein te beginnen, afhankelijk van de doelstelling en doelgroep. Hoe specifieker de doelgroep, hoe minder budget je nodig hebt. Met een budget van maximaal €100,- kun je achterhalen waar je doelgroep op klikt. Vervolgens kunnen we meten en dan bijsturen en eventueel ophogen. Voor een videoproductie is minimaal €500,- tot €1.000,- extra nodig wanneer we hiermee specifieke doelgroepen willen bereiken.

  • Op social media zetten we tussen de €10,- en €50,- per dag in, afhankelijk van de doelstellingen en doelgroep.
  • Op YouTube zetten we over het algemeen €100,- in voor een periode van 2 weken. Meestal worden hier goede resultaten mee behaald. Herhaling is mogelijk met een tussenperiode.

Praktisch

Hoe gaat online adverteren praktisch in zijn werk?

  • Het online team van Communicatie zet de advertentie uit.
  • Bij drukte kan worden doorgeschakeld naar een externe partij.
  • Na elke adverteerperiode wordt een kleine rapportage gemaakt met lessons learned. Deze worden gedeeld met de adviseur, het externe adverteerbureau en het online team.

Adverteren via print media

Bedenk dat de provincie het principe ‘digitaal, tenzij' hanteert. Desondanks maken we nog altijd gebruik van advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen of andere printmedia. Dat doen we alleen als we daarmee de juiste doelgroep bereiken, bijvoorbeeld voor het organiseren van bewonersavonden.

Voor het plaatsen van advertenties hebben we een raamovereenkomst met Uit Liefde Voor Het Vak. Neem contact op met Marjon Smit of Gonny Reijnders via info@uitliefdevoorhetvak.nl of telefonisch via 023-3031280. Zij helpen ook met de opmaak van eenvoudige advertenties (bijvoorbeeld een rouwadvertentie). Natuurlijk staat het je ook vrij om even met de collega’s van Grafimedia te sparren.

Inkooporder

Zorg er altijd voor dat je een offerte van Uit Liefde Voor Het Vak krijgt en dat je op basis daarvan een bestelling laat plaatsen in PINK. Dan kan Uit Liefde Voor Het Vak het PNR-nummer dat nodig is voor een snelle financiële afhandeling op de factuur vermelden.


Vragen?

Voor vragen, neem contact op met de beheerder van deze catalogus: Marc van Kesteren, via handboekcommunicatie@pzh.nl

Privacyverklaring
Cookies

Provincie Zuid-Holland (naar homepage)