Adverteren
Wil je met je communicatieboodschap een breed publiek bereiken? Dan kun je adverteren. Dit kan online via social media of via advertenties in printmedia. Er geldt een randvoorwaarde voor beide manieren van adverteren:
- Voor adverteren via social media geldt dat we eerst op een organische manier onze doelstelling willen behalen. Pas als we weten welke posts en welke social media kanalen goed werken en de doelstelling niet behaald wordt, kunnen we gaan adverteren.
- Voor adverteren in printmedia geldt het principe ‘digitaal, tenzij'. Dus we plaatsen de advertenties alleen als dit nodig is om de juiste doelgroep te bereiken.
Adverteren op social media
Via adverteren op social media kunnen we snel en gericht relevante doelgroepen bereiken. Je kan online adverteren als blijkt dat organisch (gratis) het doel niet gehaald wordt. Werk voor het ‘gratis’ behalen van je doelstelling ook samen met partnerorganisaties, vraag anderen om je content te delen en tag anderen in je berichten. Vraag het online team advies over online adverteren via online@pzh.nl.
Je kan op 2 manieren adverteren via social media:
- Normale posts sponsoren voor meer bereik/views onder specifieke groepen
- Gerichte advertenties plaatsen die niet op je eigen pagina staan maar alleen te zien zijn voor geselecteerde doelgroepen
Afspraken voor adverteren op social media
- Wees op tijd: minimaal een maand van tevoren, zo kan het online team nog met je meedenken.
- Zorg dat je je doel en doelgroep scherp en specifiek hebt. Waarom wil je advertenties inzetten en voor wie?
- Stel duidelijke doelstellingen op, wanneer ben je tevreden met de resultaten?
- Zorg dat je alvast teksten en beeld opstelt die passen bij de kanalen
- Voor Facebook/Instagram: een duidelijke foto/korte video (max 30 seconden) en een korte, tekst waar de kern in naar voren komt.
- Voor YouTube: een korte en een lange titel, een beschrijving en een digitaal toegankelijke video (hiervoor kun je terecht bij een van de videobedrijven die bij ons aangesloten zijn).
- Zorg voor een call-to-action, zeker voor social media. Dit kan een link naar een webpagina voor meer informatie zijn, een link naar een aanmeldpagina, etc.
- Eenmaal de advertentie aangemaakt, passen we niks meer aan tussentijds. Zorg daarom dat je zeker bent van de teksten, het beeld en de links.
- Blijkt dat de resultaten niet zoals gewenst zijn? Dan kunnen we advertenties verlengen. Hierbij is het goed een specifiekere doelgroep te kiezen die je wilt bereiken. Dit doen we dan tegen lagere kosten.
Voordelen
Het adverteren via social media heeft de volgende voordelen:
- Je kan een gerichte doelgroep te bereiken met kenmerken zoals leeftijd, locatie of interesse
- Je bereik kan een boost krijgen tegen relatief lage kosten
- Door middel van adverteren kan het aantal likes, kliks en reacties vergroot worden. Hiermee vergroot je het bereik van je bericht
Doelstellingen
Elke advertentie heeft een doelstelling, die samenhangt met het communicatiedoel. Op deze manier is ook makkelijk te meten of het advertentiebudget efficiënt is ingezet. Bijvoorbeeld deze doelstellingen over een vooraf afgebakende periode:
- Aanmeldingen voor een event
- Abonnees werven voor een nieuwsbrief
- Betrokkenheid bij inloopavond
Kosten
We adviseren om klein te beginnen, afhankelijk van de doelstelling en doelgroep. Hoe specifieker de doelgroep, hoe minder budget je nodig hebt. Met een budget van maximaal €100 kan je uitproberen waar je doelgroep op klikt. Vervolgens kunnen we meten en dan bijsturen, eventueel ophogen. Voor een videoproductie is minimaal €500 tot €1.000 extra nodig wanneer we hiermee specifieke doelgroepen willen bereiken.
- Op social media zetten we tussen de €10 en €50 per dag in, afhankelijk van doelstellingen en doelgroep.
- Op YouTube zetten we over het algemeen €100 in voor een periode van 2 weken. Meestal worden hier goede resultaten mee behaald. Herhaling is mogelijk met een tussenperiode.
Praktisch
Hoe gaat online adverteren praktisch in zijn werk?
- Online team van Communicatie zet de advertentie uit.
- Bij drukte kan doorgeschakeld worden naar een externe partij.
- Na elke adverteerperiode wordt een kleine rapportage gemaakt met lessons learned die gedeeld worden met de adviseur, het externe adverteerbureau en online team.
Adverteren via print media
Bedenk dat de provincie het principe ‘digitaal, tenzij' hanteert. Desondanks maken we nog altijd gebruik van advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen of andere printmedia als het bereiken van de juiste doelgroep daarom vraagt. Bijvoorbeeld voor het organiseren van bewonersavonden.
Voor het plaatsen van advertenties hebben we een raamovereenkomst met Uit Liefde Voor Het Vak. Neem contact op met Marjon Smit of Gonny Reijnders via info@uitliefdevoorhetvak.nl of telefonisch via 023-3031280. Zij helpen ook met de opmaak van eenvoudige advertenties (bijvoorbeeld een rouwadvertentie). Natuurlijk staat het je ook vrij om even met de collega’s van Grafimedia te sparren.
Inkooporder
Zorg er altijd voor dat je een offerte van Uit Liefde Voor Het Vak krijgt en dat je op basis daarvan een bestelling laat plaatsen in PINK. Dan kan Uit Liefde Voor Het Vak het PNR-nummer dat nodig is voor een snelle financiële afhandeling op de factuur vermelden.